Met advertenties in de landelijke dagbladen laat de grootgrutter weten elke
week prijzen te verlagen. De prijsverlagingen staan los van de wekelijkse
aanbiedingen, laat een woordvoerster donderdag weten.
Prijzen verlagen deed Albert Heijn al langer, maar het was niet altijd even
zichtbaar voor de consument, zegt de woordvoerster. De komende weken gaat de
supermarkt daarom via een mediaoffensief het signaal afgeven dat Albert
Heijn "nog steeds op de prijs let”.
Verder gaat de super in alle filialen lijstjes verspreiden met de twintig
scherpst afgeprijsde producten. Ook zet AH alle prijsverlagingen op de
website. Daarnaast blijft de marktleider klanten lokken met de wekelijkse
aanbiedingen voor steeds wisselende producten.
Aldi en AH
Andere supermarkten blijven echter niet achter. Aldi pakte donderdag stevig
uit met een paginagrote advertentie in een landelijk dagblad over nieuwe
prijsverlagingen. De prijsvechter claimt dat nu al meer dan honderd
artikelen blijvend goedkoper zijn.
Merkenstrateeg Paul Moers van PM.SMS is niet verbaasd. "De felle groei in de
supermarktwereld is voorbij”, stelt hij vast. In 2009 tekende zich al een
stagnatie af met een omzetgroei van 1,8 procent. "Trek je daar de inflatie
vanaf dan hou je niks over.” Voor dit jaar zal de groei naar verwachting
tussen de 1 en 2 procent uitkomen. "Extreem laag, als je bedenkt dat de
supermarkten in 2008 nog een 6 procent hogere omzet hadden.”
Strijd om marktaandeel
De enige manier voor supermarkten om nog te groeien is om elkaar marktaandeel
af te pakken. Alle supermarkten gaan nu het gevecht aan, de prijzenslag gaat
hard tegen hard, ziet Moers. "Het begon met C1000 die in december al met z'n
euroweken begon. Om in de feestweken te gaan discounten is op z'n minst
opmerkelijk.''
Maar Albert Heijn wil het volgens Moers ook concurrent Jumbo zo moeilijk
mogelijk maken. De laatste staat voor een omvangrijke ombouwoperatie van de
overgenomen Super de Boer-winkels. Door de marges krap te houden, hoopt AH
deze operatie te kunnen vertragen, veronderstelt Moers.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl